Traditioner

Egentligen är det inte sa langt mellan Sverige och Tysklan, typ en och halv timme med flyg och det ser ungefär likadant ut i bada länderna,
Men,
andra dagen jag bodde här gick jag förbi ett hus där nagon hade roat sig med att trä tomma ciggaretpaket pa ett snöre och utsmycka huset med.
jag trodde först att vi bodde grannar med värsta gangsterna men det visade sig sen att det bodde en tjej där som fyllde 25 just den dagen och är man tjej och inte är gift när man fyller 25 sa gör folk sa, helknäppt, är man kille och inte är gift innan sa smyckas huset ut med strumpor istället, sa en sak vet jag säkert!
Min 25-ars dag firas inte i Tyskland!

Igar hände med nat som jag aldrig hört talas om förut,
alla skulle putsa sina skor (ett par räckte) (helst stövlar eller kängor)
Sen skulle man ställa skorna nanstans, (vi ställde dem innanför bakdörren i vardagsrummet)
och imorse när vi vaknade hade St Nikolaus varit där och lagt godis i skorna! :)
(chokladgodis med papper pa)
mums!
(jag var övertygad om att det verkligen va St Nikolaus som va här inatt, och barnen var lika övertygade om att det va mamman i familjen som lagt godiset där)

posten är ocksa rätt kul, i Sverige sätts det upp graa brevlador pa en lang rad sa posten kan köras ut med BIL och sa att de inte behöver stanna sa ofta. 
Här körs posten ut med cykel och brevladorna sitter precis utanför ytterdörren vilket betyder att brevbäraren maste kliva av cykeln, springa upp pa trappan (eller fram till ytterdörren), lägga i posten, tillbaka till cykeln, cykla de fa metrarna till nästa hus och göra samma sak igen. 

 
Idag har jag julpysslat, gick sämre än sämst :P

tjaoo!




Kommentarer
Postat av: Emma

Om du saknar tyskland när du fyller 25 så kan jag fixa det där med askarna.. :P

2009-12-07 @ 21:59:17
URL: http://falken89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0